Sunday 6 April 2014

KOS PENCARIAN PESAWAT MH370 MUNGKIN CECAH SETENGAH BILION



KOS PENCARIAN PESAWAT MH370 MUNGKIN CECAH RM658 JUTA



Menurut pakar, kos pencarian pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang 8 Mac lalu mungkin diantara kos pencarian pesawat yang paling mahal di dalam sejarah penerbangan. Lebih kurang 2 minggu lalu, pihak Pentagon menyatakan, kos mencari pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 telah mencecah AS$2.5 juta (RM8.22 juta) dan kos itu dikatakan semakin meningkat kerana sehingga kini serpihan atau apa-apa bukti pesawat MH370 masih lagi tidak ditemui.
Akhbar South China Morning Post ( SCMP )  yang memetik laporan seorang saintis dari China itu memberitahu, kos mencari MH370 boleh mencapai kos lebih 10 kali ganda daripada apa yang telah dibelanjakan dalam mencari pesawat Air France selama dua tahun yang terhempas di lautan Atlantik lima tahun lalu.
Akhbar itu juga turut melaporkan bahawa Perancis dan Brazil telah membelanjakan lebih daripada AS $ 40 juta ( RM132 juta) dengan tempoh lebih dua tahun untuk mendapatkan kembali kotak hitam daripada Air France Flight 447, yang terhempas ke dalam Lautan Atlantik semasa dalam perjalanan dari Rio de Janeiro ke Paris pada tahun 2009 .
Robot bawah air telah digunakan untuk mencari serpihan di dasar laut. Pihak berkuasa kemudian menghentikan operasi selepas mereka menjumpai 50 daripada 228 orang mangsa yang terkorban.

Seorang pakar osenografi dari Universiti Lautan China di Qingdao, Zhao Chaofang, memberitahu SCMP bahawa dia menganggarkan kos pencarian MH370 sekurang-kurangnya 10 kali ganda lebih daripada memburu serpihan pesawat Air FranceBeliau berkata US$200 juta ( RM658 juta) bagi setiap tahun hampir tidak cukup untuk mengekalkan pencarian. 
Beberapa ahli sains Cina menganggap negara mereka telah menghabiskan beratus-ratus juta yuan dalam operasi mencari pesawat yang hilang hampir sebulan. Jika operasi diregangkan untuk carian jangka panjang selama bertahun-tahun , US$200 juta setiap tahun adalah hampir tidak cukup untuk mengekalkan usaha multinasional itu. Selain itu, seorang penyelidik kanan yang enggan namanya disiarkan dari  Universiti Penerbangan Awam China juga bersetuju bahawa kos adalah “jauh , jauh melebihi” pencarian Air France.
Walau bagaimanapun , pakar-pakar berkata mereka tidak jelas mengenai siapa yang akhirnya akan membayar kos dalam mencari MH370 .
Di dalam misi mencari MH370, sebanyak 27 negara telah menggerakkan sumber-sumber mereka dan menyumbang kepada misi pencarian pesawat. China telah menggunakan 10 kapal , Australia lima, enam Malaysia dan seorang dari United Kingdom.
Kos purata pencarian MH370
1. Setiap kapal membakar sekurang-kurangnya RM530 bahan api setiap jam.
2. Kos satelit. Lebih daripada 20 satelit digunakan dalam mencari pesawat. Kos setiap satelit kira-kira RM212 juta dengan jangka hayat purata kira-kira empat tahun , yang menelan belanja kira-kira RM530 juta.
Bagaimanapun, negara-negara yang mengambil bahagian di dalam misi pencarian biasanya membantu dengan kos untuk menunjukkan  semangat muhibah dan simpati.
Gerakan mencari objek yang mungkin serpihan pesawat Boeing 777-200ER Malaysia Airlines (MAS) sedang berlangsung di kawasan di Lautan Hindi kira-kira 1,800 kilometer ke barat Perth.



Berikut adalah senarai negara yang mengambil bahagian dan aset yang dihantar bagi membantu operasi yang dikendalikan Australia dari pangkalan tentera di Perth. 
  1. Australia - 4 pesawat P-3 Orion; 4 pesawat awam; kapal HMAS Success.
  2. Malaysia  - 2 pesawat C-130 Hercules.
  3. China - 2 pesawat Ilyushin IL-76; kapal Snow Dragon; kapal perang Kunlunshan, Haikou dan Qiandaohu; kapal peronda Haixun 01.
  4. Jepun - 2 pesawat P-3 Orion; pesawat pengawal pantai.
  5. New Zealand - 1 pesawat P-3 Orion plane; 1 pesawat awam.
  6. Amerika Syarikat 1 pesawat P-8 Poseidon
  7. Korea Selatan - 1 pesawat P-3 Orion; 1 pesawat C-130 Hercules.


NOTA : NEGARA BAKAL MEMBUAT PERBELANJAAN BESAR ? ATAU BERHUTANG ?

APA KOMEN ANDA ?

No comments:

Post a Comment